استریسک چیست؟ مزایای برنامه نویسی استریسک (Asterisk)

استریسک چیست

اگر در دهه گذشته با تلفن همراه بوده باشید، مطمئنا نام Asterisk را به عنوان جایگزین منبع باز برای PBX های سنتی و IP اختصاصی شنیده اید. اگر استریسک را به‌ عنوان راه‌ حلی برای کسب‌ و کار خود در نظر گرفته اید، این مقاله ممکن است مفید باشد. زیرا مشخص می‌ کند که استریسک چیست، چگونه می‌ توان آن را پیاده‌ سازی کرد و به چه نوع پشتیبانی و خدمات ویپ نیاز دارید تا از پایداری آن اطمینان حاصل کنید.

برنامه نویسی استریسک چیست؟

استریسک یک پیاده‌ سازی نرم‌ افزاری از یک PBX است که در ابتدا برای عملکرد بر روی یک سرور مبتنی بر لینوکس معمولی طراحی شده بود. خدمات کنترل تماس را به نقاط پایانی تلفن ثبت شده ارائه می دهد و از انواع پروتکل های VoIP از جمله SIP، H.323 و MGCP پشتیبانی می کند.

از این خدمات برنامه نویسی ویپ که توسط Digium منتشر شده است، برای فعال کردن رایانه شخصی به عنوان سرور برای یک سرویس VoIP استفاده کنید. از استریسک می توان برای توسعه برنامه های مخابراتی نیز استفاده کرد.

Asterisk کنترل اولیه تماس مانند انتظار تماس، ارسال تماس، انتقال تماس، پارکینگ تماس، تماس کنفرانسی و غیره را مدیریت می‌کند. ویژگی‌ های معروف تلفن مانند پست صوتی، پاسخ صوتی تعاملی و توزیع خودکار تماس به عنوان ماژول‌ های اضافی قابل دسترسی هستند. خدمات بسیار پیشرفته از جمله تلفن ویدیویی، برنامه های کاربردی مرکز تماس، تعامل با CRM و سایر پایگاه های داده و خدمات همکاری نیز در دسترس است که استریسک را به یک سیستم بسیار انعطاف پذیر تبدیل می کند.

مزایای نرم افزار استریسک چیست؟

از آنجایی که استریسک یک سیستم منبع باز است، شما به کد منبع استریسک دسترسی کامل دارید. با استفاده از این نرم افزار متن باز، می توانید خدمات و ویژگی های خود را بر اساس قابلیت ها و اجزای Asterisk توسعه دهید. نرم افزار استریسک برای دانلود و استفاده رایگان است. معمولاً با استریسک نیز به سخت افزار اضافی نیاز ندارید. Asterisk همچنین قادر است با سخت افزارهایی مانند دروازه های صوتی، کارت های آنالوگ FXS و FXO و کارت های رابط T-Carrier (T1 یا PRI ISDN) برای اتصال با VoIP و فناوری های تلفن سنتی تر ارتباط برقرار کند.

مهمترین ویژگی Asterisk این است که به شما امکان می دهد هر رایانه ای را به یک IP PBX کاملاً کاربردی تبدیل کنید. استریسک برای اجرا بر روی لینوکس ساخته شده است، اما سایر سرورهای استریسک شامل BSD، Windows و Mac OS X هستند. با این حال، با کمی دانش فنی، می توانید استریسک را برای اجرا بر روی تقریباً هر سیستم عاملی پیکربندی کنید.

قابلیت همکاری در استریسک

یکی از مزایای اصلی استریسک به طور کلی، چه در یک محصول توسعه یافته از ابتدا یا یک محصول مبتنی بر استریسک در دسترس تجاری، قابلیت همکاری آن با تقریباً تمام سخت افزارها و نرم افزارهای VoIP است. استریسک از پرکاربردترین کدک‌ها و پروتکل‌ ها استفاده می‌ کند که توسط اکثریت قریب به اتفاق فروشندگان تجهیزات VoIP نیز پشتیبانی می‌ شوند. بنابراین، ممکن است:

  • تقریباً نقطه پایانی VoIP هر فروشنده ای را با سرور Asterisk ثبت کنید.
  • هر نوع دروازه صوتی را به سرور استریسک وصل کنید.
  • از سانترال IP استریسک به عنوان دروازه صوتی بین تلفن های IP و PSTN استفاده کنید.
  • سایر سانترال ها را با استفاده از SIP Trunk یا ISDN سنتی یا فناوری های آنالوگ به هم متصل کنید.
  • Asterisk حتی دارای پروتکل Inter-Sterisk eXchange (IAX) خود است که توسط کارگروه مهندسی اینترنت (IETF) استاندارد شده است و به طور رسمی در RFC 5456 تعریف شده است. این پروتکل عمدتاً برای انتقال جلسات تلفنی VoIP بین PBX های IP مبتنی بر استریسک استفاده می شود.

نحوه استفاده از استریسک چگونه است؟

اگر می‌خواهید از استریسک برای سیستم تلفن خود استفاده کنید، باید یکی از دو کار را انجام دهید: یا از تیم فنی خود بخواهید پیاده‌ سازی استریسک خود را از ابتدا نصب، پیکربندی و توسعه دهد، یا یک دستگاه IP PBX آماده مبتنی بر استریسک بخرید. این گزینه ها در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.

(1) از ابتدا توسعه دهید

اگر یک تیم فنی دارید که دانش فنی عمیقی از سیستم های لینوکس و عملکرد داخلی پروتکل های ویپ و عملیات دارد، این گزینه ممکن است در دراز مدت برای شما مفیدتر باشد. این شامل وظایف زیر است:

  • یک سرور مبتنی بر لینوکس که یکی از سیستم عامل های پشتیبانی شده مانند OpenBSD، FreeBSD یا Solaris را اجرا می کند، تهیه کنید.
  • اگر به یک شبکه تلفن سنتی متصل هستید، هر سخت افزار تخصصی را برای آن سرور، مانند کارت های FXS/FXO یا ISDN PRI خریداری کنید.
  • نرم‌افزار استریسک را به همراه اجزای تکمیلی لازم برای عملکرد مطلوب سیستم خود دانلود، نصب و پیکربندی کنید.
  • سیستم استریسک را با اجزای اضافی (دروازه های صوتی، پایگاه های داده، سایر سیستم های تلفن، نقاط پایانی راه دور یا محلی و غیره) به هم متصل کنید.

چنین استقراری هم مزایا و هم معایب دارد.

مزایا

  • بسیار ماژولار و قابل تنظیم متناسب با نیازهای شرکت
  • توسط تیم فنی شما توسعه یافته است، بنابراین تمام دانش فنی درگیر در داخل کشور باقی می ماند
  • هزینه صفر برای نرم افزار

معایب

  • هیچ قرارداد پشتیبانی رسمی با فروشنده وجود ندارد زیرا فروشنده اساساً کارکنان فنی شما هستند.
  • تمام مشکلات یا خرابی ها باید در داخل مورد رسیدگی قرار گیرد – هیچ گزینه تشدید در دسترس نیست.
  • قابلیت همکاری و سازگاری با سیستم‌های دیگر مورد انتظار است، اما تأیید، آزمایش یا تضمین نشده است. بنابراین باید قبل از عرضه، آزمایش‌ های گسترده در داخل انجام شود.
  • به یک مجموعه مهارت تخصصی (و در نتیجه پرهزینه) در تیم فنی نیاز دارد و به طور کلی اجرای آن زمان‌ برتر است.

از آنجایی که استریسک یک نرم‌ افزار متن‌ باز است (در مورد آن کمی بیشتر توضیح می‌دهیم)، دارای یک انجمن آنلاین بسیار بزرگ و فعال است که، در میان چیزهای دیگر، نرم‌ افزار همراه و مؤلفه‌ هایی را توسعه می‌ دهد که با آن کار می‌ کنند تا ویژگی‌ ها و عملکرد آن را افزایش دهند. یک مثال، رابط کاربری گرافیکی منبع باز (GUI) به نام FreePBX است. این می تواند همراه با استریسک نصب شود و به کاربران اجازه می دهد تا سرور VoIP Asterisk را از طریق یک رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر وب با استفاده آسان مدیریت کنند. این تنها یکی از بسیاری از ویژگی های اضافی است که باید برای سفارشی سازی و تکمیل ساخت داخلی نصب شود.

(2) از محصولات مبتنی بر استریسک استفاده کنید

گزینه دیگر خرید دستگاه IP PBX مبتنی بر استریسک است. اینها سیستم های همه کاره تجاری در دسترس هستند که توسط فروشندگان مربوطه توسعه و آزمایش شده اند. آنها سرورهایی طراحی شده اند که مؤلفه اصلی استریسک از پیش نصب شده و از قبل پیکربندی شده است. و دارای قطعات سخت افزاری و نرم افزاری اضافی به عنوان گزینه هستند. نمونه ای از چنین سیستمی Sangoma’s FreePBX System Appliance است. این محصولات همچنین دارای مزایا و معایب خود هستند:

مزایا

  • نصب و پیکربندی آسان، و به طور کلی زمان بر نیست.
  • اگرچه برخی دانش فنی مورد نیاز است، مجموعه مهارت های لازم نسبت به سیستم هایی که از ابتدا توسعه یافته اند کمتر تخصصی است.
  • قراردادهای پشتیبانی رسمی از فروشنده در دسترس است و مشکلات را می توان به پشتیبانی فنی فروشنده افزایش داد.
  • قابلیت همکاری اجزای سخت افزاری و نرم افزاری به طور کامل توسط فروشنده آزمایش شده است و عملکرد آن تضمین شده است.

معایب

  • به اندازه یک سیستم توسعه یافته از ابتدا قابل تنظیم نیست.
  • پشتیبانی لوازم خانگی و فنی ممکن است پرهزینه شود.
  • دانش فنی عمیق در کارکنان بخش IT شما حفظ نمی شود.

آیا استریسک واقعا رایگان است؟

Asterisk یک نرم افزار متن باز است، به این معنی که می توانید بدون هیچ هزینه ای آن را دانلود کنید، نصب کنید و به صورت تجاری از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید وارد شوید و کد منبع را تغییر دهید تا دقیقاً همانطور که می‌ خواهید رفتار کند. به عنوان نرم افزار منبع باز، دارای یک جامعه آنلاین بزرگ و فعال است که به طور مداوم نرم افزار را بهبود می بخشد و منبعی از دانش فنی و کمک ارائه می دهد.

با این حال، همانطور که از توضیحات بالا مشاهده کردید، برای سیستم تلفنی که برای تجارت شما حیاتی است. چنین راه حلی همیشه مناسب ترین نیست. پشتیبانی از جامعه آنلاین “همانطور که هست” و بدون تعهد برای حل مشکل خاص شما ارائه می شود.

به همین دلیل، پس‌ انداز مالی که با استفاده از نرم‌ افزار متن‌ باز به دست می‌ آورید، با هزینه‌ های کسب دانش و مجموعه مهارت‌ های اضافی برای تیم فنی‌ تان که به راحتی می‌ تواند گران‌ تر از خرید یک سیستم آماده باشد، جبران می‌ شود.

بنابراین سوال نهایی این نیست که خیلی به هزینه خود نرم افزار مربوط می شود، بلکه به چه سطحی از پیکربندی برای سیستم شما نیاز است و چقدر حاضرید برای به دست آوردن آن سطح از قابلیت سفارشی سازی بپردازید.

نتیجه گیری

نرم افزار کنترل تماس استریسک یک جایگزین قوی، بالغ و پایدار برای سیستم های سانترال سنتی و IP اختصاصی است. با این حال، هرگز نباید در شبکه تلفن “دانلود و نصب شود” مگر اینکه اقدامات احتیاطی مناسب در زمینه پشتیبانی سیستم، عیب یابی و قابلیت همکاری با سایر سیستم ها به اندازه کافی رعایت شده باشد. از طرف دیگر، برای کسانی که منابع فنی مناسبی ندارند، لوازم مبتنی بر استریسک یک گزینه مناسب برای برخورداری از سطح امنیتی ارائه شده توسط پشتیبانی فنی و تخصص فروشنده است. در هر صورت، استریسک یک سیستم زیرک و همه کاره است که می‌ تواند بماند و انتظار می‌ رود در سال‌ های آینده به توسعه خود ادامه دهد.

admin
ارسال دیدگاه